חפש  

דף הבית >> פרשות השבוע >> שמות

פרשת שמות:
♦  לפרשת שמות 1
פרעה חושש מן הגברים העבריים ומצווה להרוג את כל הבנים הנולדים.
מי שיכולות לו הן דווקא הנשים: פועה ושפרה, יוכבד ומרים, ובתו שלו
המשך...

♦  לפרשת שמות 2
עם של עבדים נולד במזל טוב, בן בכור לה' אלהיו. סיפור חדש מתחיל עכשיו, טלנובלה אמיתית.
המשך...
           פרסוניפיקציה של מצרים
               ציפורי, המאה ה-5                      
   משפחה כן בוחרים
                                                 
המשפחה ה"בראשיתית", רוויה תחרות ויריבות, קנאה ושנאה. היא עסוקה בבחירות ובהדרות -
                                                 מי לנו ומי לצרינו, מי ישאר בתוך המשפחה ומי יידון לעזבה. פרשת שמות, הפותחת את סיפורו של
                                                 העם העברי, היהודי, מאפשרת למשפחה, ההופכת לעם, לפתוח שעריה לאנשים ולנשים מחוצה
                                                 לה. ה"אנחנו" הלאומי רחב ומאפשר יותר, לפי פרשת שמות, מן ה"אנחנו" המשפחתי.
                                                 המשך...
 

פרשת וארא:

♦  מה כבר יכול לצמוח על אדמת השגרה והכאב?
משה ואהרון נשלחים להוציא את ישראל ממצרים - משה מתווך בין אלהים ואנשים,
אהרון מתווך בין משה ופרעה
המשך...

♦  לפרשת וארא 1
לכל אחד יש תפקיד המוטל עליו מאלהים - משה הוא השומע, אהרון הוא המדבר, ופרעה?
המשך...

                                                


פרשת בא:
♦  לפרשת בא 1
אחרי מאות שנים של שיעבוד ותשע מכות נוראות, עומדים בני ישראל על ספו של החופש
המשך...


נחתה ואשתו מגיעים לגן העדן, 1300 לפנה"ס


פרשת בשלח:
♦  מדרש "שירו"
על שום מה נאמר "וַתַּעַן לָהֶם מִרְיָם"? שהרי כבר בקעה השירה מפי משה, שנאמר "אָשִׁירָה לַה' כִּי גָאֹה גָּאָה"?
המשך...

♦  לפרשת בשלח 1
  הגדת ראשי הציפורים, המאה ה-13       המצרים מאחור והים מלפנים, ובני ישראל בתווך: המוני ילדים, נשים וגברים מבוהלים,
                                                בדרך אל החופש.     
                                                המשך...


פרשת יתרו:
♦  "וישאלו איש לרעהו לשלום"
בכל מפגש אנושי יש סיכוי וסיכון. משה מנצל את הסיכוי שבמפגש עם יתרו למען הרחבת ידיעותיו ושיפור דרכו, אך בוחר שלא לקחת את הסיכון שבמפגש היומיומי עם ציפורה 
המשך...

♦  "והייתה התורה שבפה מתוקה כמו טעם של דבש"
התורה שניתנה במתן תורה מכילה את כל החכמה היהודית. רעיון זה מובע גם באמנות היהודית
המשך...
         ארון הברית, המאה ה-9            
                                               ♦  לפרשת יתרו 1
                                                אחרי מסע קשה, עומדים בני ישראל לפני ההר ומחכים להתגלות. מתוך האש והעשן, מבעד לקולות
                                                ולברקים, ידבר אליהם  אלהים ויתן להם את תורתו.
                                                המשך...

                                                ♦  לפרשת יתרו 2
                                                המפגש המחודש בין משה לחותנו, מאפשר לו שקט מסוים ופרספקטיבה. עכשיו יוכל לארגן את
                                                הציבור הגדול לעם, ולהעביר אליו את המסר האלהי.
                                                המשך...



פרשת משפטים:
♦  כמה מילים על פרשת משפטים
הזמן אינו רק אוסף של שעות ושנים, הוא החיים. הקדושה שנצליח לראות בזמן החולף, תלמד אותנו
את קדושת חיי האדם, את קדושת החירות.
המשך...

♦  לפרשת משפטים 1
הפרשה שלנו עמוסה חוקים ומשפטים, מילים מילים: כיצד עלינו לנהוג בנשינו, בעבדינו, בעניים אשר
עומדים לפתחנו ובכל אלה הנתונים לחסותנו
המשך...

♦ מחיר הבושה: הדיון במסכת ערכין קובע שבנוסף על הקנס הקבוע בתורה, האונס או המפתה בתולה צריך לשלם גם על "בושת ופגם". השאלה היא איפה ממוקם הפגם - בעבירה על החוק או בפגיעה בקורבן? (הדף השבועי על מסכת ערכין, דף טו ע"א) 
   ביבל מורליזה, המאה ה-13               המשך...

                                                 ♦ כל המוסיף גורע: לפסוק הידוע "לֹא תְבַשֵּׁל גְּדִי בַּחֲלֵב אִמּוֹ" פרשנויות רבות. אני רואה בריבוי זה
                                                 שמחת תורה אמיתית (הדף השבועי על מסכת חולין, דף קט"ו ע"ב) 
                                                 המשך...

      



פרשת תרומה:
♦  "אי זה בית אשר תבנו לי"
בפרשת תרומה ניתנות הוראות מדויקות ומפורטות לבניית המשכן. נדמה כי פשט הפסוקים מכוון לכך שהמקדש, העשוי ביד אדם, הוא הוא מקום משכנו של אלהים – האמנם אלהים זקוק לבניין כדי להתגלות?
המשך...

♦  בדם, בשליה ובזהב
      ארון הברית,  קונסטנטינופול              פרשת תרומה, המפרטת בדיוק רב את המשכן ההולך ונבנה במדבר, על כל כליו ואביזריו, מעוררת
                 המאה ה-11                           אי נוחות מסויימת אצל אלה   מאיתנו, שנרתעים מן העיסוק היהודי בפרטים הקטנים והיומיומיים של
        
                                         דם, שליה וזהב 
                                                                 המשך...

                                                                ♦  לפרשת תרומה 1
                                                                כמה  מדויק הוא המתכון בן אלפי השנים לאפיית המשכן. המצרכים הנחוצים הם, בין השאר: זהב
                                                וכסף, תכלת וארגמן, קורטוב עורות עיזים, וקומץ בשׂמים.
                                              
 המשך...
                                  
                                                                ♦  לפרשת תרומה 2
                                                בסבך הפרטים המדוייקים, בין העורות והזהב, בין הנחושת והעץ, כל כך קל  לאבד את המשמעות

                                                המשך...

                                                ♦  לפרשת תרומה 3
                                                חוקי המוסר והמשפט האזרחי נמסרו למשה בקיצור נמרץ. את עיקר זמנו על ההר הוא מעביר
                                                בלמידה מדוקדקת של תכניות בניית המשכן.

                                                המשך...
 
                                           

פרשת תצוה:

♦  לפרשת תצוה 1
כל פרט במראה הכהנים ובמדיהם ניתן למשה, כדי ליישמו ולהנחילו לדורות הבאים.
המשך...

♦  לפרשת תצוה 2
הלבוש המיוחד לכהנים, זמני העבודה ותהליך הקרבת הקרבנות - הכל מפורט לפרטים מדויקים.
אבל המשכן אינו של הכהנים, הוא של העם כולו
המשך...

מטבע מתקופת בר כוכבא, המאה ה-2 לספירה


פרשת כי תשא:
♦  בין שמים לארץ
פרשת כי תשא עוסקת כולה בציר האנכי שבין שמים לארץ. היא מתחילה בשמים – בשיחה שבין אלהים ומשה, בפרטי הפרטים של כלי המשכן העתידי ובשמיו. הכל תיאוריה טהורה, דיוקי דיוקים של דמיון וחזון אלהיים, שבבוא היום יהפכו למציאות גשמית מוזהבת. 
המשך...

♦  לפרשת כי תשא 1
משה מתמהמה בראש ההר, ככה זה כשמדברים עם אלהים. למטה, על הארץ, העם מתגעגע, מפחד, מרגיש נטוש ומחפש תחליף.
המשך...




     מתוך הגדת סרייבו, המאה ה-14


פרשות ויקהל-פקודי:

♦  לפרשות ויקהל-פקודי 1
משה, אהרון ובצלאל בן אורי בונים לאלהים את ביתו-משכנו. עכשיו, כשהבניין קיים ועומד,
מתחיל המסע אל הבית.
המשך...

♦  לפרשות ויקהל-פקודי 2
ההוראות לבנית המשכן ניתנו, ועכשיו זמן הביצוע. כל אחד ואחת תורמים ומנדבים כפי יכולתם,
למען כינונו של בית האלהים.
המשך...




     מתוך הגדת סרייבו, המאה ה-14



 
לייבסיטי - בניית אתרים